Google Analytics

Hva er Google Analytics?

Google Analytics er et kraftig web-analyseverktøy som er med på å hjelpe brukere ved å gi statistisk informasjon og analytiske verktøy. Ved hjelp av denne verdifulle innsikten så kan man blant annet finne ut om:

  • Hvilke side/nettside som gir best resultat når det kommer til salg
  • Hva ulike personer gjør og søker på nettsiden din
  • Hvem som besøker nettsiden (hvilke målgruppe når du)
  • Hvordan de ulike kampanjene presterer

Dette verktøyet er for søkemotoroptimalisering (SEO) og markedsføringsformål. Dette er en gratis tjeneste for alle med en Google-konto, og ved bruken av Google Analytics så kan man enklere finne måter å dra nytte av tallene man får. Dermed kan man komme med tiltak som forbedrer resultatene.

Måten Google Analytics arbeider på er at de samler inn data, og disse dataene inneholder informasjon om besøkende på siden og hvordan deres adferd er. Google finner informasjon om disse besøkende sånn som hvor besøkende kommer fra, hva slags enhet de benytter seg, operativsystem, IP-adresse, skjermoppløsning osv. Det er masse nyttig informasjon som kommer fra dette analyseverktøyet og hjelper nettsiden med oppdagelsen av de ulike mønstrene og trendene et markedssegment har og hvordan brukerengasjement er. Når man skal finne ut om nettsiden gir et positivt resultat eller ikke, så kan man ta med seg denne informasjonen videre for å se om man trenger å iverksette nye tiltak eller ikke, for å fornedre resultatene og brukeropplevelsen generelt.

Selvom jeg visste at dette verktøyet er viktig og bør brukes, så fikk jeg oppleve hvor nyttig dette analyseverktøyet faktisk var når vi skulle opprette vår egen nettbutikk til eksamen i E-varehandel. Her fikk man sett med egne øyne at denne informasjonen var med på å analysere kundeatferden på en mye enklere måte. Dermed kunne finne ut av hvilke markedsføringskampanjer som passet best, hvordan få inn nok trafikk og engasjement på vår nettbutikk og hvordan vi enklest mulig kunne få markedsgruppen til å faktisk handle hos oss.

Men hvordan oppretter man egentlig en Google Analytics konto?

Først og fremst så må man allerede ha en brukerkonto hos Google eller en såkalt Gmail, og når man har dette så er det gratis å opprette en Google Analytics konto. Det å lage selve kontoen er lettvint og rask, men for at du skal få en bedre forståelse på gjennomførelsen så vil jeg vise hvordan man gjør det. Selvom jeg har sett flere andre som har laget en step-by-step på dette å lage en konto, så gjør jeg det her også slik at du slipper å lete etter det:)

Steg 1:

  • Søk på Google Analytics og gå inn på nettsiden for å kunne opprette en konto
  • Når du kommer deg inn på nettsiden, så er det her du må logge deg inn med din eksisterende Google Konto
  • Du får også et alternativ ved å opprette en Google konto hvis du ikke har dette fra før av.

Steg 2:

  • Når du har fått logget deg inn vil du bli bedt om å fylle ut noe informasjon til kontokonfiguering. Informasjonen du må fylle inn er Kontonavn, hvor du må skrive inn bedriftens eller nettsiden din sitt navn.

Steg 3:

  • Så får du spørsmål på hva det er du har lyst til å måle. Da kan du velge mellom nett, app eller begge deler, det spørs på hva ditt behov er. Om det er f.eks en nettside du har, så velger du nett.

Steg 4:

  • områdekonfigurering skal du oppgi informasjon om nettsidens navn, adressen (URL) til nettsiden, bransjekategori, land og tilslutt tidssone.
  • Etter at du har fylt inn informasjonen så trykker du Opprett og godtar brukervilkårene til Google Analytics.

Steg 5:

  • Etter at du har godkjent vilkårene vil du kunne få opp en sporingskode fra Google Analytics.
  • Her skal du kopiere og sette inn sporingskoden din, dette er for å koble opp nettsiden din med Google Analytics.

Steg 6:

  • Neste steg er å installere Google Analytics og det er flere ulike metoder du kan benytte deg av her, det spørs på din preferanse. Når jeg installerte dette, så koblet jeg WordPress og bloggen min opp mot Google Analytics. Utifra denne metoden vi brukte under forelesningene når vi lagde blogg, så brukte vi utvidelsen «Insert Headers and Footers» fra WordPress.
  • Du kan velge det samme ved å installere og etterpå aktivere denne utvidelsen.

Steg 7:

  • Nest siste steg er å gå inn på din admin i WordPress hvor du deretter går til «Settings» og videre til «Insert Headers and Footers»
  • Når du har gjort dette så skal du lime inn denne sporingskoden du fikk fra Google Analytics. Du må lime denne inn i «Scripts in Headers»

Steg 8:

  • Nå som du har fått installert alt og limet inn sporingskoden, så er Google Analytics klar til bruk og du kan etterhvert se all dataen som kommer inn.
  • Hvis du har lyst til å teste det ut for å se om det fungerer, kan du gå inn på nettsiden din og deretter inn på Google Analytics for å se om det har plukket opp din aktivitet.
  • Med det så håper jeg at denne step-by-step for hvordan man oppretter en konto var lett å skjønne!